Renault ZOE Bose 40 kW

Električna vozila so prihodnost, saj vsi proizvajalci poleg športnih terencev veliko vlagajo v razvoj tega segmenta vozil, ki je na pohodu zadnjih nekaj let. Čeprav je trenutno bolj malo električnih vozil, ki bi z enim polnjenjem prevozili več kot 500 kilometrov, so obeti čedalje boljši. V letu 2019 bo na slovenski trg prišlo kar nekaj novih vozil z zmogljivejšimi baterijami. Pred kratkim smo lahko na predstavitvi Hyundai spoznali električno Kono, ki s 64 kWh baterijo prevozi do 450 ali več kilometrov. Neprijetnost tega modela je dobavni rok, saj je treba na vozila čakati več kot pol leta.

Z dobavo Renault ZOE takšnega problema ni, dokaj hitro ga lahko dobimo v lastništvo. Pri družbi Renault lahko baterijo najamemo in s tem plačujemo mesečno »uporabnino« ali pa kupimo, a bo cena vozila precej višja. Testni ZOE 40kW je imel vgrajeno močnejšo baterijo, s katero smo lahko prevozili okoli 190 kilometrov. Res je, da smo ga imeli na testu v zimskem času, ko so ogrevani sedeži in prav tako potniška kabina botrovali k hitrejši izpraznitvi baterije. V testnem obdobju smo uživali, a smo kakšen dan tudi trepetali v iskanju prazne, delujoče polnilnice zaradi prazne baterije.

Videz, prostornost in praktičnost

Zaradi čim manjšega zračnega upora so naredili ZOE precej okroglega videza oz. kot smo že v preteklosti zapisali,  je precej trebušast. Spredaj in zadaj ima dnevne LED luči, žarometi so klasični halogenski, obut je v lahka 16-palčna platišča s posebnimi pnevmatikami. Pripravili so 8 barv karoserij. S 300 € doplačila  ga je možno  polepšati z večjimi platišči. Vsa platišča so oblikovana tako, da imajo čim manj zračnega upora.

Glede na to, da je ZOE že nekaj časa na trgu in je od zadnje prenove minilo veliko časa,  je njegova notranjost postala nekoliko »zastarela«. Uporabili so veliko trde plastike, ki je na poglede precej cenena. Tudi ko zapremo stranska vrata pride do cenenega hrupa, ki ga danes ne prepoznamo več. ZOE z nivojem opreme BOSE je v primerjavi z ostalimi nivoji po izgledu dosti boljši, saj so uporabili več okrasnih dodatkov in sedeže oblekli v rjavo usnje, kar mu lepo pristaja. Prednja sedeža si lahko poljubno ogrevamo, kar pride zelo prav v hladnih jutranjih dneh. Ozvočenje je BOSE in za dober zvok poskrbi 7 vrhunskih zvočnikov. Vse se upravlja preko multimedijskega sistema R-Link Evolution s 7-paličnim zaslonom na dotik. Ob zaslonu so ohranili tri mehanske gumbe. Navigacijski sistem uporablja karte TomTom in kartografijo Adriatik. Za enostavnejše odklepanje in zagon vozila ne potrebujemo več ključa, ampak samo prostoročno kartico.

Voznikov prikazovalnik informacij je digitalni in razdeljen v več sektorjev. Tega si lahko tudi prilagodimo oz. barvno nastavimo. V programu Z.E. Interactive, si lahko vnaprej časovno prilagajamo ogrevanje potniške kabine, a to lahko koristimo samo takrat, ko je vozilo priklopljeno na polnilni kabel.

Prtljažnik ZOE ni tako uporaben, saj precejšni del zavzema zvočni sistem BOSE in za povrh še kabli za polnjenje vozila. Ob nakupu dobimo torbo za kable, a je zelo neuporabna in cenena. Prtljažnik ima 344 litrov prostora in se po podrtju zadnjih sedežev razširi na 1.225 litrov. Po podrtju klopi nastane velika stopnica, kar še poslabša uporabnost prtljažnika. Za večjo izkoriščenost bi lahko pripravili stranske nosilce za dvojno dno. Zadnja klop ni deljiva in je nerodna. Vgradili bi lahko kakšne kavlje, na katere bi vpeli mrežo in s tem preprečili, da se med vožnjo ne bi stvari vozile sem ter tja.

Varnost

Osnovni paket Life ima že zadovoljivo mero varnostnih sistemov kot tudi pomagal vozniku. Vgradili so zavorni sistem ABS, nadzor stabilnosti ESP, proti zdrsu pogonskih koles ASR, pomoč pri zaviranju AFU, na zadnji klopi sta dve IsoFix pritrdišči, tretjega so namestili na sovoznikov sedež. Ima štiri varnostne blazine, naš nivo opreme Bose pa ima še sistem za pomoč parkiranja v kombinaciji zadnjih senzorjev in kamere. Na testih Euro NCAP je ZOE dosegel vseh pet varnostnih zvezdic.

Vozne lastnosti

ZOE je majhen mestni električni avto, ki se pelje dobro tudi na večje razdalje. Sami smo dnevno prevozili okoli 120 kilometrov in nismo občutili te majhnosti. Pospeške ima dobre in v jutranjih urah, ko so tla mrzla, vlažna se v primeru težje noge kaj hitro vključi sistem proti spodrsavanju pogonskih koles. Voznik si lahko položaj nastavi po željah in s tem naredi vožnjo še prijetnejšo. Zaradi električnega motorja v notranjost ne prihaja nič hrupa, kot je to tipično pri motorjih z notranjim izgorevanjem. Zaradi svoje oblike ima ZOE manjši upor in posledično manj vetrnega hrupa.

Najvišja hitrost, ki jo ZOE doseže, je slabih 140 km/h. Avtocesta in ZOE nista prava prijatelja, saj se, takoj ko »prekoračimo« optimalno hitrost 100 km/h poraba elektrike drastično poveča in na potovalnem računalniku domet srhljivo hitro pada proti ničli. ZOE ni dirkač, zato se najboljše počuti na svojem domačem terenu, torej v mestu. Baterijo smo zaradi večje razdalje od doma do službe polnili dnevno na hitri polnilnici, kjer je polnjenje trajalo slabe tri ure, medtem, ko bi polnitev na domačem priključku trajala 16h, kar pa je absolutno preveč. Tudi hitra polnilnica seveda ne stoji pred našimi vrati, zato se je potrebno ustrezno organizirati glede na dane možnosti, ki jih je smiselno čim bolje preučiti, da si olajšamo sobivanje z električnim vozilom.

ZOE ima možnost dveh polnilnih sistemov z normalnim ali s hitrim polnjenjem. Razlika je v času polnjenja na domači vtičnici (10A varovalke), ki se skrajša za 5 h in v ceni vozila, ki se podraži za 400€. Imamo tudi možnost, da si doma uredimo montažo zunanje polnilne enote, kar zahteva močnejše varovalke. Na ta način si še dodatno skrajšamo čas polnjenja za 2h pri polnitvi na 3kW (14A) vtičnici. Ne glede na to, ali polnimo na enofazni ali trifazni tok, je čas polnitve enak, razen na 43kW se pri počasnem polnjenju baterija napolni v 65 minutah in pri hitrem v 1h40min. Vsi časi polnjenja veljajo do 80% napolnjenosti (teh. podatkih povzeti od Renaulta).

Pri uporabi električnega avtomobila z manjšim dometom je nujno potrebno planirati pot in polnitve na poti, ravno tako pa se je potrebno zavedati , da ga morda ne bomo mogli povsod napolniti bodisi zaradi zasedenosti, bodisi zaradi nedelujočega polnilnega mesta. Električno vozilo je primernejše za uporabnike, ki živijo v hiši oziroma imajo svojo garažo in v njej dostop do elektrike.

Renault oglašuje, da se lahko z ZOE prevozi do 300 km, a te razdalje nismo dosegli niti, ko smo baterijo napolnili do konca, torej 100 odstotkov. Največjo razdaljo, ki smo jo prevozili z enim polnjenjem, je bila slabih 190 kilometrov. Mogoče bi prevozili kakšen kilometer več, če bi ga uporabljali samo v mestu in ne prekoračili hitrosti 60 km/h ter vozili v programu ECO, ki omeji delovanje klime ipd.

Informacije motorja in baterije

Tokrat je bilo pod pokrovom večje število oranžnih kablov, ki že s samo barvo in debelostjo opozarjajo na visoko napetost, kar na prvi pogled deluje malce strašljivo. Sinhronski elektromotor je povezan z Litij-ionsko baterijo napetosti 400 voltov in kapaciteto 41 kWh. Elektromotor ima 108 konjev pri vrtljajih 3.395 in vse do 10.980. Največji navor je med 1.500 in 3.395 vrtljaji. Najvišja hitrost, ki jo razvije motor, je 135 km/h, iz mesta do 100 km/h požene v 11,4 sekundah.

Na testu smo prevozili 535 km in za vse prevožene kilometre porabili za 111kWh energije. Za izračun stroška smo uporabili spletni kalkulator, ki upošteva porabljeno energijo, omrežnino in prispevke, ki nam jih elektro podjetje zaračuna ob dobavi elektrike. V primeru, da polnimo v dražji tarifi (VT), za 111 kWh odštejemo 22 €, prevoženih 100 km pa nas stane 4,10 €. Če ga polnimo ponoči, pri nižji tarifi (MT), za 111 kWh odštejemo le 15 €, kar znese 2,8 € na prevoženih 100 km.

Vožnja na 100 kilometrov je res poceni. V primeru, da smo najemniki baterije, je potrebno upoštevati še mesečni strošek najema, ki je najmanj 69 €. Pri nadzorovani vožnji se povprečna poraba električne energije giblje med 12 do 14 kWh/100 km, pri vožnji na avtocesti poraba poskoči na 17-18 kWh/100 km. Najbolj ekonomična vožnja je, ko vozimo med 60 in 80 km/h.

Končno mnenje

Renault ZOE je simpatičen mestni električni malček, ki poskrbi za udobno in prijetno vožnjo. Zaradi svoje »majhnosti« je zelo okreten in v mestu ga lahko marsikje parkiramo. Trenutno ga je moč na določenih polnilnicah še brezplačno polniti. Lastnik ima le obveznost do plačila najemnine za baterijo, če se je ob nakupu tako odločil. Koliko dolgo bodo elektro podjetja to sponzorirala, nam ni znano. Nasprotno pa je na avtocestah potrebno za polnjenje odšteti veliko preveč, v primerjavi z drugimi, že plačljivimi polnilnicami.

ZOE bo z zmogljivejšo baterijo ravno pravšenj za mestne potrebe ali tiste, ki za prevoz v službo prevozijo 50-60 kilometrov v eno smer. Tako, bodo lahko prišli v obe smeri z enim polnjenjem, vmes pa se ustavili še po dnevnih nakupih. Notranjost ZOE je glede na konkurenco bolj za časom, a vse kaže, da so za naslednje generacije v načrtu že nove posodobitve in izboljšave. Naš testni ZOE je bil maksimalno opremljen v najvišjem nivoju opreme. V primeru, da vozimo priklopne kable v prtljažniku, ostane zelo malo prostora, saj že sam zvočni sistem Bose zavzame dober del prtljažnika.

Menimo, da bo v Sloveniji največji izziv predstavljala le električna infrastruktura polnilnic, saj je le teh malo in lastnikom električnih vozil komaj da zadoščajo. Oteženi so nakupi električnih avtomobilov za tiste, ki bivajo v večstanovanjski hiši ali bloku, ki nimajo lastne garaže z električnim priključkom, kajti malo število polnilnic marsikoga odvrne od nakupa električnega konjička. Na vrsti je država, da začne s subvencijami spodbujati razvoj in vlaganja v infrastrukturo polnilnih postaj. Razni državni statistični uradniki nas marsikje radi primerjajo z razvitimi državami, a tu smo v velikem zaostanku. Avtomobilistična industrija z vsakim dnem na trg pošlje nova električna vozila.

Iskalnik polnilnic nam pokaže, da imamo v Sloveniji na voljo 319 polnilnic.

Na ceniku sta dva modela ZOE. R s klasično polnilno baterijo in Q s hitro polnilno baterijo. Prvi ima možnost motorja z 92 in 108 konji. V primeru, da se odločimo za hitro polnilno baterijo, je na voljo le šibkejša izvedenka. Nivoji opreme so Life, Limited in Bose. Kupci lahko izbirajo še med dodatno opremo varnosti, dizajna multi medije in še čim.

Cena ZOE je odvisna od najema ali nakupa baterije, ki se razlikuje za 9.000 evrov. Če se odločite za najem baterije, je najcenejši mesečni najem 69 €, pri čemer so prevoženi km na letni ravni omejeni na  7.500 km. Razredi kilometrov se povečujejo po 2.500 kilometrov in s tem se dviga tudi cena za 10 €. Za neomejeno število km na leto je mesečni najem 119 €. Najcenejši in najosnovnejši ZOE je po ceniku 24.290 € z opcijo najema baterije,  najdražji se konča pri 37.890 evrih z lastniško baterijo in najvišjo opremo BOSE. Eko sklad lahko vsakemu kupcu vrne do 7.500 € subvencije (podrobni pogoji so objavljeni na strani Eko sklada).

Prednost najema je v tem, da v primeru okvare baterije ali v primeru iztrošenosti, ko bateriji pade kapaciteta polnjenja pod 75 odstotkov, jo na pooblaščenem servisu brezplačno zamenjajo. Če se odločite za nakup, torej za lastniško opcijo baterije, vam nudijo osemletno garancijo ali največ 160.000 kilometrov.

Plusi: boljša zmogljivost baterije, udobna in poceni vožnja, še vedno zanimiva zunanja oblika.

Minusi: uporabnost prtljažnika, čas polnjenja doma, notranji materiali, najem baterije.

Cena testnega vozila: 28.890 evrov (najem baterije), 37.390 evrov (nakup baterije)

Specifikacije:

Motor: električni

Moč: 68 kW (92 KM) od 3.000 do 11.300 vrt./min

Navor: 220 pri 2.5000 vrt./min

Menjalnik: samodejni prenos moči z reduktorjem

Pogon: prednja kolesa

Največja hitrost: 135 km/h

0-100 km/h: 11,4 s

Emisije CO2: 0 g

Skupna napetost: 400V

Prostornina baterije: 41 kW

Čas polnjenja 0-100%: domača vtičnica (220V) 16h, hitra polnilnica (400V) 3,5h

Gorivo: elektrika

Zavore: ABS

Varnost:  ESP, ASR, 4 zračne varnostne blazine, 3x ISOFIX pritrdišče

Euro NCAP: 5 zvezdic

Prostornina prtljažnika: 344/1.225 litrov

Obračalni krog: 10,6 m

Masa vozila: 1.550 kg

Platišča: 16-palčna (195/55)