Audi praznuje 40 let petvaljnih motorjev

 

  • Petvaljnik z močjo 136 KM prvič vgrajen v Audi 100 leta 1976
  • Zasnova motorja uspešna tako za serijske modele kot tudi rally dirkalnike
  • 5 TFSI od leta 2010 sedemkrat zapored izbran za "motor leta"

Pred 40 leti je Audi predstavil prvi petvaljni bencinski motor, vgrajen v Audi 100 druge generacije. Sledilo je več izvedb in inovacij s turbinskim polnjenjem, prečiščevanjem izpušnih plinov in štiriventilsko tehniko, motorji za rally dirkalnike in petvaljni dizelski motorji. Motor 2.5 TFSI, vgrajen v Audi RS 3 Sportback* in Audi TT RS*, nadaljuje bogato tradicijo petvaljnih agregatov.

Audijevi petvaljniki so dosegli status kultnega motorja – tako z uspešnim udejstvovanjem v motošportu kot tudi s svojo zanesljivostjo in varčnostjo. Močno so vplivali na "prednost v tehniki", s svojim značilnim zvokom pa vse do danes skrbijo, da vožnja postane emocionalno doživetje.

Prvi petvaljni bencinski motor je bil leta 1976 vgrajen v Audi 100 (C2). Model z interno oznako tip 43 bi na trgu v primerjavi s predhodnim modelom moral biti pozicioniran višje. Takratni štirivaljni motorji temu načrtu razvojnih inženirjev niso ustrezali, zato so pri Audiju v začetku 70. let prejšnjega stoletja razpravljali o uvedbi pet- in šestvaljnih vrstnih motorjev. Slednji zaradi vgradnega prostora in neugodne porazdelitve mase niso prišli v poštev. Odgovorni so se zato odločili za petvaljni vrstni motor, ki je temeljil na takrat še novi zasnovi motorja EA 827.

Ta štirivaljni vrstni motor je bil v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja vgrajen v vozila celotnega koncerna Volkswagen, na primer v Audi 80 in Audi 100. Iz njega je bil izpeljan 2,1-litrski petvaljni motor z močjo 100 kW (136 KM). Sodobna vbrizgalna naprava je omogočala večjo učinkovitost in razvoj moči. Prodaja Audija 100 5E je stekla marca 1977.

Že leta 1978 je Audi predstavil prvo dizelsko izvedbo: atmosferski dizelski motor z dvolitrsko gibno prostornino in močjo 51 kW (70 KM). Leto pozneje je premiero doživel prvi petvaljni bencinski motor s turbopolnilnikom – še en Audijev pionirski dosežek. Motor z močjo 125 kW (170 KM) in navorom 265 Nm je poganjal nov vrhunski model, Audi 200 5T.

* Zbrane vrednosti porabe vseh omenjenih modelov, ki so na voljo na nemškem trgu,

so navedene v seznamu na koncu tega sporočila za medije.

Petvaljni bencinski motor Audijevega pra-quattra iz leta 1980 je ponujal še več: s turbopolnilnikom, hladilnikom polnilnega zraka in stalnim štirikolesnim pogonom je predstavljal zmogljivo kombinacijo tehnologij – tako za dirkalnik kot za cestno izvedbo. Ob začetku prodaje je dosegel 147 kW (200 KM). Finec Hannu Mikkola je s tem vozilom leta 1983 osvojil naslov zmagovalca med vozniki na svetovnem prvenstvu v rallyju. Audi je še istega leta predstavil 24 cm krajši model Sport quattro s širokim kolotekom. Za pogon je skrbel na novo razviti štiriventilski petvaljni motor iz aluminija z močjo 225 kW (306 KM). Sport quattro je bil do takrat najmočnejše vozilo, ki ga je kako nemško podjetje izdelalo za cestni promet. Model je bil osnova za nov rally dirkalnik skupine B, v katerem je štiriventilski motor že na samem začetku razvil 331 kW (450 KM). Prvič je bil vgrajen v dirkalnik, ki je nastopil na predzadnji rally preizkušnji po Slonokoščeni obali leta 1984. Na ostalih enajstih preizkušnjah skupine B je Šved Stig Blomqvist tekmoval v Audiju quattro A2 z močjo 265 kW (360 KM). Na koncu je osvojil naslov prvaka med vozniki, Audi pa je postal zmagovalec svetovnega prvenstva med konstruktorji.

Audi se je leta 1986 poslovil iz rallyja, vendar je na dirkališčih še vedno nizal uspehe: Walter Röhrl je leta 1987 osvojil gorsko dirko na Pikes Peak (ZDA) z modelom Sport quattro S1 (E2), ki je imel 440 kW (598 KM). Leta 1989 je na ameriški sceni turnih vozil blestel IMSA GTO. Njegov motor je imel 530 kW (720 KM) – gibna prostornina pa je bila še vedno le malenkost večja od dveh litrov.

Leta 1989 je Audi na mednarodnem avtomobilskem salonu v Frankfurtu predstavil nov mejnik v avtomobilski zgodovini: Audi 100 TDI. To je bilo prvo serijsko osebno vozilo s petvaljnim turbodizelskim motorjem z direktnim vbrizgavanjem goriva in popolnoma elektronskim krmiljenjem motorja. Agregat je z 2,5-litrsko gibno prostornino dosegel 88 kW (120 KM). Audi je čedalje bolj širil svojo paleto petvaljnih bencinskih motorjev. Leta 1994 je na tržišče prišel Audi RS 2 z močjo 232 kW (315 KM). Kot Avant je združeval izjemno uporabnost in moč športnih vozil ter tako postal utemeljitelj novega avtomobilskega razreda.

Z uvedbo Audija A4 (B5) leta 1994 so se petvaljniki poslovili iz B-segmenta. Do sredine 90. let prejšnjega stoletja so jih postopoma nasledili novi motorji V6. Zadnja petvaljna predstavnika, 2,5-litrski motor TDI v Audiju A6 in 2,3-litrski turbomotor v Audiju S6, sta se poslovila leta 1997.

Leta 2009 se je petvaljnik vrnil v velikem slogu – s turbopolnilnikom in neposrednim vbrizgavanjem goriva v Audiju TT RS. Prečno vgrajeni agregat, ki so ga razvili v podjetju quattro GmbH, je imel 2,5 litra gibne prostornine in je razvil moč 250 kW (340 KM). Poskrbel je tudi za vrhunsko zmogljivost modelov RS 3 Sportback in RS Q3*. TT RS plus je Audi predstavil leta 2012 in je dosegel celo 265 kW (360 KM). Motor 2.5 TFSI v Audiju TT RS ima danes 294 kW (400 KM). Mednarodna žirija avtomobilističnih novinarjev je petvaljniku od leta 2010 kar sedemkrat zapored podelila naziv "motor leta" v njegovem razredu.

Vsi, ki bi si prvi Audijev petvaljni motor radi ogledali, lahko sedaj izkoristijo priložnost in obiščejo Audi Forum v Neckarsulmu. Razstava "Od 0 do 100" prikazuje številne eksponate, s katerimi se Audi sprehodi skozi razgibano zgodovino svoje prodajne uspešnice. Na ogled je tudi primerek prvega petvaljnega motorja TDI, vgrajenega v Audi 100 iz leta 1989. Razstava bo potekala do 6. novembra 2016.