20 let Porscheja 911 GT3

Marca 1999 se je na ženevskem avtosalonu z razkritjem prvega Porscheja 911 GT3 za zahtevne voznike športnih avtomobilov začel čas novega štetja. Bolj kot katerikoli drug model 911 je GT3 nosil podpis Porschejevega tekmo¬valnega oddelka. Porsche 911 GT3, ki so ga razvili dvakratni svetovni prvak v rallyju Walter Röhrl, dirkalni inženir Roland Kussmaul in Porschejevi specialisti za športni avtomobilizem iz Weissacha, je na cesto prinesel agilnost, primerno za dirkalne steze. Od takrat je ta vrhunski športni model, ki je homologiran za cestno vožnjo, z vsako generacijo postajal še hitrejši, natančnejši in dinamičnejši – z atmosferskim motorjem, ročnim menjalnikom in pogonom zadaj pa med puristi do danes ostaja najbolj priljubljeni Porsche 911. 

Dirkalne različice Porscheja 911 GT3 so pisale zgodovino avtomotošporta. Poleg številnih zmag v nižjih razredih je GT3 na velikih vztrajnostnih dirkah privozil številne skupne zmage. Med drugim je slavil na 24-urnih dirkah v Spaju, Daytoni in Nürburg-ringu; na slednji je od leta 2000 zmagal kar sedemkrat. Del recepta za uspeh Porscheja 911 GT3 je, da izkušnje in inovacije iz motošporta vedno vključijo v razvoj naslednje cestne izvedbe. Prav nič torej ne preseneča, da se približno 80 % vseh proizvedenih 911 GT3 redno vozi po dirkalni stezi.

Naslednik 911 Carrere RS 2.7: prvi GT3 se je premierno predstavil leta 1999
Z visoko razvito dirkalno tehnologijo je Porsche 911 GT3 tik pred začetkom novega tisočletja nadaljeval tisto tradicijo, ki se je začela v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja z legendarnim Porschejem 911 Carrera RS 2.7. Kot prvi model je namesto oznake RS za dirkalnike dobil ime GT3, ki nakazuje na razred GT, v katerem naj bi vozile avtomotošportne izvedbe modela. Tekočinsko hlajeni 3,6-litrski šestvaljni bokser motor novega športnega avtomobila je razvil moč 265 kW (360 KM). Tako ni bilo presenetljivo, da si je Porsche 911 GT3 prve lovorike prislužil že pred premiero v Ženevi: z Walterjem Röhrlom za volanom je 20,8 km dolgo Severno zanko Nürburg-ringa prevozil v manj kot osmih minutah – s tem je postal novo merilo za cestne dirkalnike.

Za to izjemno moč pa ni bil zaslužen le na dirkališčih preizkušeni bokser motor, ampak tudi natančno usklajena celostna zasnova: podvozje je bilo znižano za pribl. 30 mm, zmogljivost zavor je bila povečana. 6-stopenjski ročni menjalnik je bil prevzet iz Porscheja 911 GT2. Prestavna razmerja menjalnika, geometrijo prem, stabilizator-je in vzmeti je bilo mogoče prilagajati značilnostim steze. Lahka gradnja je bila pomembnejša od udobja. Najbolj prepoznaven element motošportnega porekla Porscheja 911 GT3 je bil fiksni zadnji usmernik zraka. Kdor je želel, je lahko svoj 911 GT3 naročil tudi v izvedbi Clubsport, ki je med drugim imela privito varnostno kletko.

Prvi primerki Porscheja 911 GT3 so proizvodnjo v Weissachu začeli zapuščati maja 1999. Kot homologacijska osnova za motošport je novi model predstavljal tudi temelj za uspešni 911 GT3 Cup ter za višje pozicionirani dirkalni različici 911 GT3 R in GT3 RSR, ki naj bi v naslednjih letih dosegli velike uspehe na tekmovanjih proizvajalcev in v seriji GT. 

Nove generacije v izjemno kratkih presledkih
Po velikem uspehu prvega 911 GT3 je Porsche vsake tri do štiri leta predstavil novo evolucijsko stopnjo cestnega športnega avtomobila z dirkalnimi geni. Leta 2003 se je z uvedbo brezstopenjskega zamika odmikalnih gredi VarioCam zmogljivost bokser motorja povečala na 280 kW (381 KM). Opcijsko je bilo GT3 mogoče naročiti tudi z visokozmogljivim zavornim sistemom Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Tri leta pozneje je sledilo ponovno povečanje zmogljivosti, in sicer na 305 kW (415 KM). Porsche 911 GT3 je bil s športno nastavljenim sistemom Porsche Active Suspension Management (PASM) prvič opremljen z aktivnim podvozjem. Leta 2009 so inženirji gibno prostornino šestvaljnega bokser motorja povečali na 3,8 l in moč na 320 kW (435 KM). Povsem na novo zasnovan zadnji usmernik zraka in v celoti obloženo dno vozila sta potisk k tlom izboljšala tako zelo, da se je pritisni tlak v primerjavi s pred-hodnikom povečal za več kot dvakrat. 

Ob 50. rojstnem dnevu Porscheja 911 se je na ženevskem avtosalonu leta 2013 svetovni javnosti premierno predstavila peta generacija serije 911 GT3. Motor, menjalnik, karoserija in podvozje so bili popolnoma novi. Pogonski sklop je sestavljal 3,8-litrski atmosferski motor z močjo 350 kW (475 KM), ki je bil prvič kombiniran s Porschejevim menjalnikom z dvojno sklopko (PDK). Prav tako je bil premierno opremljen z aktivnim krmiljenjem zadnje preme. Novi 911 GT3 je svoj prvi nastop na Severni zanki Nürburgringa proslavil s časom kroga 7 minut in 25 sekund, kar je bilo več kot pol minute hitreje od prvega Porscheja 911 GT3 na rekordni vožnji leta 1999.

Zaenkrat zadnja različica 911 GT3 je bila lansirana leta 2017. Pri razvoju so največ pozornosti posvetili šestvaljnemu bokser motorju: njegovo gibno prostornino so povečali na 4 litre, moč pa na 368 kW (500 KM). Poleg tega ima Porsche za puriste pripravljeni dve poslastici: prva je 6-stopenjski ročni menjalnik, ki je alternativno na voljo namesto menjalnika PDK. Druga poslastica pa je 911 GT3 z diskretnim paketom Touring, ki ima namesto fiksnega nameščen samodejno pomičen zadnji usmernik zraka – najboljše stvari so včasih pač očem skrite. In tako se krog sklene: ime paketa Touring se navezuje na umirjeno različico legendarnega Porscheja 911 Carrera RS 2.7 iz sedemdesetih let prejšnjega stoletja.